bs-logo
NL
EN
Webshop

B&S Vroeger en nu

B&S is al 40 jaar specialist in het bieden van zelfstandigheid aan mensen met een lichamelijke beperking.
Wij geven u graag een kijkje in het verleden en hebben een aantal highlights op een rijtje gezet.

Ook leuk om te lezen is de B&S Jubileumkrant, deze is oktober 2020 uitgekomen ter ere van het 40-jarig jubileum van B&S!

JAN 1980
oprichting B&S

Oprichting B&S

Ben Gazan en Siem Dam richten de B&S Autoaanpassing en Research op. Ruimte gehuurd bij Garage Cees Verburg aan de Protonweg in Hoorn. Spannende tijd. Zelfstandig ondernemen prima, maar je moet wel zorgen dat er brood op de plank komt. Zeker wanneer je de verantwoordelijkheid hebt voor kinderen.
JUL 1981
eigen pand aan de Atoomweg

Een eigen bedrijfspand

De officiële opening van het eerste eigen bedrijfspand aan de Atoomweg te Hoorn. Een feest dat uitgebreid wordt gevierd. De eerste instructiepedalen voor lesauto's worden rond deze tijd ook ingebouwd.
FEB 1982
de eerste werknemer

De eerste werknemer

Ko Smit is de allereerste officiële werknemer van B&S Autoaanpassing. Begonnen als chef werkplaats en nu nog steeds werkzaam bij B&S als magazijnmeester.
MEI 1984
eerste beurs waaraan B&S deelnam

Deelname aan eerste beurs

B&S presenteert zich voor het eerst op beurzen in zowel binnen- als buitenland. Een beurs voor rijschoolhouders, een groep MS-patiënten en een internationale beurs in Düsseldorf. De talenknobbels van Ben en Elly komen uitstekend van pas! Tot op de dag van vandaag is B&S regelmatig vertegenwoordigd op beurzen in binnen- en buitenland.
JUN 1988
eerste paal Kathodeweg

Eerste paal Kathodeweg

B&S groeit uit haar jasje en een nieuw pand is noodzakelijk. Op 3 februari is de opening van het pand aan de Kathodeweg, waar we vandaag de dag nog gevestigd zijn. De eerste paal werd geslagen door Sebastiaan Dam, zoon van Siem en Kitty.
JAN 1990
CJG huiskamerstoel, jaren een veel verstrekt hulpmiddel

B&S Comfort wordt opgericht

Een werkmaatschappij voor de verkoop en distributie van de CJG huiskamerfauteuil. Een individueel, op maat gemaakte huiskamerstoel met vele mogelijkheden. Dit is ruim 25 jaar een veel verstrekte stoel geweest. Helaas worden dergelijke hulpmiddelen niet vaak meer vergoed en zijn we in 2015 gestopt met de productie van deze fauteuil.
NOV 1993
uitbreiding in Uitgeest

Uitbreiding in Uitgeest

Omdat er meer opdrachten vanuit regio Haarlem komen, en om eventuele concurrentie voor te zijn, wordt besloten een vestiging in Uitgeest te openen. Om beter in te kunnen spelen op de veranderde marktomstandigheden is B&S Uitgeest per juli 2017 samengevoegd met B&S Hoorn.
JAN 1994
B&S Revalidatie-techniek is gestart

B&S Revalidatietechniek gestart

Wij worden benaderd door het Hoornse bedrijf RTC (Revalidatie Techniek Comein) met de vraag of wij hun werkplaats willen overnemen, inclusief personeel en inventaris. B&S besluit op het verzoek in te gaan en zich ook te gaan richten op het aanpassen van rolstoelen, scootmobielen en andere hulpmiddelen. Speciaal voor deze activiteiten wordt B&S Revalidatietechniek opgericht.
MRT 1994
zitski valt in de prijzen

Zitski valt in de prijzen

B&S ontwikkelt en produceert een 20-tal zitski's waarmee op de Paralympics de op één na beste tijd wordt behaald. Dit leverde een mooi stukje publiciteit op.
JAN 1996

Samenwerking met Recaro

B&S gaat in opdracht van de importeur van Recaro inbouwconsoles voor Recaro autostoelen produceren. Beide bedrijven leren elkaar steeds beter kennen, de samenwerking verloopt uitstekend. In 2004 wordt B&S importeur van deze autostoelenfabrikant. BCS Recaro neemt in 2008 deze activiteit van ons over.
MEI 1999
importeurschap Balder

Importeurschap Balder

Onze betrekkingen met Noorwegen leveren een prachtige elektrische rolstoel op: Balder. Een mooi product met veel interessante mogelijkheden, voor ons én de gebruiker. Jarenlang is de Balder het paradepaardje van B&S. Balder komt in handen van Etac en in 2009 verliezen wij het importeurschap.
DEC 1999
afscheid Ben

Afscheid van de B

Er is even hard naar toegewerkt als tegenop gezien, maar Ben (de B van B&S) trekt zich nu definitief terug uit de zaak. Na twintig jaar staat Siem er alleen voor. Het wordt een schitterend afscheidsfeest met tal van bekenden uit binnen- en buitenland.
SEP 2000
start eigen rijschool

Start eigen rijschool

In samenwerking met Wil van Amerongen starten we onze eigen rijschool. Uiteraard gericht op mensen met een beperking.
AUG 2003
B&S Car restraint system

Ontwikkeling B&S Autofixatiesysteem

'Mijn zoon maakt tijdens een autorit de verplichte 3-punts gordel los, hebben jullie daar iets voor?'. Uit deze vraag is het B&S Autofixatiesysteem ontstaan. Nu al niet meer weg te denken uit de mogelijke oplossingen bij een vervoersprobleem. Tegenwoordig worden er jaarlijks zo'n 650 in binnen- en buitenland verkocht!
MRT 2005
SpaceDrive besturing

B&S introduceert SpaceDrive

B&S introduceert SpaceDrive® in Nederland. Een echte noviteit, want op dat moment het enige goedgekeurde elektronisch- digitale besturingssysteem in Nederland. Na uitgebreide technische trainingen en de eerste rijopleidingen worden de eerste klantauto's met SpaceDrive® besturing in 2007 op de openbare weg toegelaten.
AUG 2005
reservebank Amsterdam Arena

Reservebanken Amsterdam Arena

De 'bankzittende' spelers in de Arena zitten er comfortabel bij op de reservebanken van B&S. Wij hebben de club destijds benaderd en ons idee geïntroduceerd. Ajax was direct enthousiast en vervolgens ontvingen we opdracht van de destijds hoofdsponsor Audi. Een aantal andere clubs volgde, plus opdrachten voor afdekhoezen i.v.m. het niet zichtbaar mogen zijn van de sponsor tijdens internationale wedstrijden.
JUL 2010
crisis treft B&S hard

Crisis treft B&S hard

In 2010 had Nederland te maken met een crisis van enorme omvang. B&S kwam helaas ook niet ongeschonden uit deze strijdt. We hebben afscheid moeten nemen van Balder en daarnaast van een aantal werknemers. Waar we in hoogtijdagen 55 personen op de werkvloer hadden, is dit tegenwoordig een kleine 25.
AUG 2010
eerste klant vestiging Amersfoort

Vestiging Amersfoort wordt geopend

Om een betere landelijke dekking te krijgen wordt in 2010 de B&S vestiging in Amersfoort geopend. Vanuit een nieuw bedrijfspand aan de Xenonweg wordt vooral ingezet op autoaanpassingen. Na een stroeve start, mede door de algehele economische malaise, is B&S in Amersfoort uitgegroeid tot een volwaardige aanpasbedrijf in en voor de regio Amersfoort.
JUL 2012
VW-Up rijdt op decibellen

VW-Up rijdt op decibellen

'Kunnen jullie een VW Up laten rijden op decibellen', was de vraag die reclamebureau Achtung ons stelde. Dit voor een tv commercial op de VW Up te lanceren. Gelukt! B&S houdt van dit soort speciale verzoekjes.
APR 2014
Stichting ALSopdeweg!

Stichting ALSopdeweg!

In samenwerking met Stichting ALSopdeweg! wordt de eerste rolstoelbus aan een gezin afgeleverd. De stichting least de bus en B&S verzorgt de aanpassingen. Er volgen hierna nog vele aangepaste rolstoelbussen.
MEI 2014
Isofix draaiplaat

Nieuwe koers B&S Revalidatietechniek

B&S Revalidatietechniek richt zich meer en meer op de distributie van kinder- hulpmiddelen. Carrot 3 en Recaro Reha autostoeltjes, wandelwagens en buggy's van onze gerenommeerde internationale partners Patron Bohemia en Thomashilfen vinden met succes hun weg naar de eindgebruikers!
JUL 2017
Uitgeest & Hoorn bundelen krachten

Uitgeest & Hoorn bundelen krachten

Tijden veranderen, en daarmee veranderen ook de marktomstandigheden. Om beter op deze toekomst in te spelen hebben wij besloten om de vestigingen Uitgeest en Hoorn samen te voegen en verder te gaan in de hoofdvestiging te Hoorn.
JAN 2018

Maatschappelijk Partner Liliane Fonds

Thema vervoer en transport sprak ons aan bij het Liliane Fonds. We besloten maatschappelijk partner te worden van een project in Zambia. Naast de jaarlijkse bijdrage voor de aanschaf en het onderhoud van een minibus hebben we een oprijplaat naar hen toegestuurd die in de minibus is gemonteerd.
MEI 2020
luifel buscamper

buscampers in de werkplaats

Gezien de markt om B&S heen veranderd is het zaak om als B&S mee te veranderen. Soms moet je dan een andere markt gaan bedienen. We besloten ons ook te richten op camperombouw en niet zonder succes!