bs-logo
NL
EN
Webshop

Businrichting

zorg voor optimaal gebruiksgemak en comfort

Met alleen een bus kunt u nog geen rolstoelgebruiker meenemen. Deze bus zal deze aangepast moeten worden naar een rolstoelbus. Welke aanpassingen benodigd zijn, hangt geheel af van uw eisen- en wensenpakket. B&S adviseert u graag voor de meest comfortabele en prijstechnisch vriendelijkste oplossing. Een aantal veel voorkomende aanpassing zijn een veilige rolstoelvergrendeling en extra stoelen op de 2e zitrij gemonteerd door middel van gekeurde vloerdelen.

Rolstoelvergrendeling

Om een rolstoel met passagier veilig te kunnen vervoeren, zowel in zelfrijd- als meerijdsituaties, dient de rolstoel veilig te worden vastgezet.

Voor elektrische rolstoelen kan hiervoor gebruikt worden gemaakt van een zogenaamd docking systeem waarbij de rolstoel in een aan de bodem verankerde vergrendeling wordt gekoppeld. Dit systeem is M1 gekeurd en voldoet aan de ISO 10542 norm.

Bij handbewogen en elektrische rolstoelen kan gebruik worden gemaakt van een 4-punts vergrendeling met gordels. De spangordels worden gemonteerd op de vloer en met haken vastgemaakt aan de rolstoel. Door de gordels op de juiste spanning te zetten wordt de rolstoel veilig vastgezet. Deze systemen zijn M1 gekeurd en voldoen aan de ISO 10542 norm.

In situaties waarbij de rolstoelgebruiker de auto zelf bestuurt en er geen rolstoelvergrendeling met M1 keurmerk kan worden toegepast, wordt er door B&S een speciale maatwerkconstructie gemaakt voorzien van een rug- en hoofdsteun. Deze constructie wordt tegen de rugleuning geplaatst, waarmee de achterwaartse beweging wordt opgevangen. Het gebruik van de 3-punts gordel voor de bestuurder blijft bij toepassing van deze aanpassing verplicht.

Extra stoelen in rolstoelbus

Wilt u naast een rolstoel nog meer personen meenemen in uw rolstoelbus? B&S levert u M1 goedgekeurde stoelen voor gebruik in combinatie met M1 goedgekeurde vloerdelen. De stoelen kunnen zowel vast als uitneembaar worden gemonteerd en al dan niet worden voorzien van een armleuning. De extra stoelen zijn vanzelfsprekend comfortabel en kunnen worden geleverd in de originele bekleding van de rolstoelbus.

Het aantal te plaatsen stoelen is afhankelijk van de inrichting van de rolstoelbus en wat wettelijke is toegestaan.

Vloerdelen voor veilige vergrendeling

Om een rolstoelvergrendeling of extra stoel veilig vast zetten op de vloer gebruikt B&S M1 gekeurde vloerdelen.

Dit kunnen losse Rail-In delen zijn die worden geïntegreerd in een houten vloer; deze oplossing wordt vooral toegepast bij het vervoeren van één rolstoel en 1 of 2 extra stoelen op de 2e zitrij.

Wordt de bus gebruikt voor groepsvervoer (geel kenteken) dan is een complete aluminium Handi Floor een geschikte oplossing. Deze vloer geeft de mogelijkheid om meerdere rolstoelen of extra stoelen te plaatsen in de aanwezige vloerrails.

Beide systemen zijn M1 gekeurd en voldoen aan de ISO 10542 norm. Informeer bij onze adviseurs welke vloer voor u het best geschikt is.

Afwerking wanden en plafond

De inrichting van uw rolstoelbus kan worden afgewerkt met geïsoleerde hemel- en zijwandbekleding, eventueel inclusief verlichting; dit geeft een luxe uitstraling en verhoogt het comfort in het rolstoelgedeelte van de bus. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om de wielkasten te bekleden en de laadruimte te voorzien van kastruimte.

Als er verzorging in de rolstoelbus noodzakelijk is kan er een (opklapbare) verzorgingstafel worden geplaatst.

Extra comfort wordt verkregen door de rolstoelbus te voorzien van luchtvering of het plaatsen van extra bijverwarming.